Sunday, February 12, 2012

Wagner to Hans Richter: way too damned slow!

Here is an interesting letter from Wagner to Hans Richter after the premier of the Ring:
Freund! Es ist unerläßlich, daß Sie den Klavierproben genau beiwohnen, Sie lernen sonst mein Tempo nicht kennen, und dann ist es mehr als beschwerlich, in den Orchesterproben, wo ich mich doch nicht gern erst mit Ihnen über das Tempo verständige, zum Schaden des Ganzen dies nachzuholen. Gestern kamen wir, besonders bei Betz [dem Sänger des Wotan], den ich am Klavier immer im feurigsten Tempo habe singen lassen, aus dem Schleppen nicht heraus. ... Ich glaube wirklich auch, Sie halten sich durchgängig zu sehr am Viertelschlagen, was immer den Schwung eines Tempos hindert, namentlich bei langen Noten, wie sie in Wotans Zorn häufig vorkommen. Man schlage meinetwegen selbst die Achtel aus, wo der Präzision dadurch genützt wird: nur wird man nie ein lebensvolles Allegro durchgängig durch Viertel im Charakter erhalten.
My friend!  It is vital that you attend the piano rehearsals, as you just aren't learning my tempi and that is more than trying. I don't agree at all with you over the tempi in the orchestral rehearsals, much to the detriment of the whole thing. Yesterday we never got away from dragging, especially with Betz [the singer of the role of Wotan], whom I always let sing at the piano with the fieriest tempo. . . . I also think that you stick continuously to beating in fourths, which always inhibits the Schwung of the tempi, especially on long notes, as they appear in Wotan's rage. In my view you should beat in eighths, where the precision can be used. Never can you maintain a lively allegro throughout with fourths. 
Hans Richter's timing for the premier can be compared to other conductors in the following table (from the Porges family website — note that they are a Jewish family of Wagner lovers with a list of Holocaust victims on their website):

Jahr = year, Dirigent = conductor, Gesamtzeit = total timing, italics = timings from recordings

 The moral of the story: no dragging tempi. Stop repeating the lie that Wagner wanted slow and dragging tempi. He didn't and couldn't stand dragging tempi. A lie repeated a thousand times over is still a lie!

No comments:

Post a Comment